146 lines
9.2 KiB
TeX
146 lines
9.2 KiB
TeX
\section{Sata kilometriä Uuttamaata}
|
|
|
|
\begin{multicols}{2}
|
|
\noindent Eräänä lauantai iltana 6.9. saapui Hyvinkäälle juna mukanaan kaksi
|
|
rusakkoa, joilla oli seuraavan vuorokauden sisään kahdeksan ja yksi kolmasosa
|
|
päivämatkaa käveltävänään. Päivämatkahan on vanha mittayksikkö, joka
|
|
vastaa noin 12 kilometriä, eli rusakoilla oli käveltävänään noin sadan
|
|
kilometrin edestä tietä. Aivan turhaanhan eivät rusakotkaan tuollaisia
|
|
matkoja lähde kävelemään vaan kyseessä oli Musta nahkalilja. Nahkalilja on
|
|
suorite, jossa pitää kävellä tietyn pituinen matka 24 tunnin sisällä.
|
|
Mustaa liljaa edeltävät kolme helpompaa matkaa, 40, 50 ja 60 kilometriä, eli
|
|
vihreä, punainen sekä harmaa lilja. Musta nahkalilja on kolmea muuta paljon
|
|
vaikeampi, eikä ole niiden tavoin virallinen suorite. Liljaa suorittamassa oli
|
|
näistä rusakoista vain toinen, sillä toinen sen oli jo kävellyt.
|
|
|
|
Rusakoiden matka alkoi iltaseitsemältä hyvinkään juna"-aseman ulkopuolelta,
|
|
missä työmaan takiamatkaan sattui heti alussa ensimmäinen pineni kierto ja
|
|
poikkeama reitiltä. Hyvinkäältä käveltiin Jokelantietä kohti etelää
|
|
Haapasaarentiellä kääntymiseen asti. Haapasaarentin rusakot kävelivät
|
|
alusta loppuun, ja sen lopussa Katilansuon välittömässä läheisyydessä
|
|
rusakot pysähtyivät ensimmäiselle tauolleen kymmenen kävellyn kilometrin
|
|
jälkeen. Haapasaarentien päässä saavuttiin Uudenkyläntielle, jota
|
|
jatkettiin punaisen kuun johdattelemina etelään kohti Jokelaa. Jokelan
|
|
keskustassa reitti palasi uudelleen Jokelantielle, Jota rusakot jatkoivat
|
|
etelään, kunnes Laululaaksossa pidettiin toinen tauko kahdennenkymmenenennen
|
|
kilometrin kohdalla. Pian laululaakson jälkeen rusakot olivat kävelleet pois
|
|
ensimmäiseltä viidestä karttalehdestä.
|
|
|
|
Laululaaksosta jatkettiin pidemmälle etelään, kunnes neljäsosa matkasta
|
|
tuli täyteen keskiyöllä Puolmatkassa. Jokelantietä pitkin käveltiin sen
|
|
päättymiseen asti Tuusulanjärven pohjoispäähän, jonka itäpuolelle
|
|
kierrettiin Vanhankyläntien, Rantakadun sekä Järvenpään rantapuiston
|
|
kautta. Järven itäpuolella matka jatkui etelään, ja rantapuistosta
|
|
siirryttiin Sibeliuksenväylälle, jonka varrella pidettiin Aholan
|
|
bussipysäkillä tauko kolmenkymmenennen kilometrin kohdalla. Seuraavat viisi
|
|
kilometriä käveltiin etelään Sibeliuksenväylää, kunnes Tuusulan
|
|
golfklubin kohdalla pidettiin tauko, ja käännyttiin itään Tuusulantielle.
|
|
Tuusulantietä pitkin kävellessä muuttuvat sääolot ajoivat rusakot
|
|
pitelemään sadetta muutamaksi kymmeneksi minuutiksi Hirsitienmäen
|
|
bussipysäkille. Sieltä matka jatkui Tuusulantietä Keravan keskustaan, missä
|
|
pysähdyttiin Keravan 24h Prismaan ostamaan lisää evästä. Prismalta
|
|
jatkettiin Saviontaivalta etelään pois toiselta karttalehdeltä.
|
|
|
|
Kannistossa pidettiin neljänkymmenen kävellyn jälkeen tauko saviontaipaleen
|
|
varrella ollella penkillä. Saviontaivalta jatkettiin etelään niin kauan,
|
|
kunnes käännyttiin Koivikontielle, joka pian muuttui Lehmustontieksi. Tiellä
|
|
jatkettiin etelään, kunnes käännyttiin Naakkakujalle kohti Vierumäkeä.
|
|
Naakkakujan päässä rusakot täyttivät vesipostista pullonsa ja
|
|
kääntyivät ainoalle reitin osalle, johon ei karttaan ollut merkitty polkua
|
|
eikä tietä. Tämä osio ei kuitenkaan ollut pitkä, ja vierumäen
|
|
ulkoilureiteillä tuli täyteen 45 kilometria, jonka jälkeen pidettiin pian
|
|
tauko. Matka jatkui Raition reittiä pitkin Pirunkorven läpi, ja liittyi
|
|
Mätäkivennummella vanhaan Tuusulantiehen. Tuusulanväylän ylitettyään
|
|
olivat rusakot pian kävelleet matkasta puolet, jolloin pidettiin
|
|
varusteidenvaihtotauko. Tämän jälkeen reitti jatkui Maisalantielle, jota
|
|
käveltiin luoteeseen Myllykyläntielle, jota jatkettiin kohti etelää ja
|
|
Helsinki"-Vantaan lentoasemaa.
|
|
|
|
Nousevan auringon mukana olivat rusakot kävelleet Myllykylän keskustassa 55
|
|
kilometriä aikarajan puolivälin mentyä juuri ohi. Myllykyläntien
|
|
päättyessä käännyttiin Katriinantielle, jota käveltiin etelään
|
|
nousevien ja laskevien lentokentältä nousevia ja sinne laskeutuvia koneita
|
|
ihmetellessä kuudenteenkymmeneneteen käveltyyn kilometriin asti, jota hieman
|
|
ennen pidettiin tauko DHL"-etelän linja"-autopysäkillä. Katriinantieltä
|
|
rusakot kuitenkin kääntyivät lentokentän luonaskulmassa Tikkurilantielle,
|
|
jonka jälkeen he ollivat pian kävelleet kartan kolmannen lehden piirin
|
|
ulkopuolelle.
|
|
|
|
\begin{figure*}[t]
|
|
\centering
|
|
\includegraphics[width=\linewidth]{assets/nahkaliljaTaulu}
|
|
\end{figure*}
|
|
|
|
Kartan neljänennen lehden ensimmäiset kilometrit käveltiin Aviapoliksessa
|
|
länteen Tikkurilantietä pitkin. Tässä vaiheessa vaihteleva ilmanalala teki
|
|
taas tuttavuutta rusakkojen kanssa ja pakkauksista jouduttiin kaivamaan
|
|
päälle sadeviitat. Aviapoliksen toistuva masiema sekä sade olivat omiaan
|
|
kävelyhengen laskemiseen, ja päädyttyään Tasatielle käveltyään
|
|
Rällssitien koko pituuden etelään pidettiin keräilytauko sillan alla sateen
|
|
hellittämisestä huolimatta. Tästä kuitenkin jatkettiin, ja reitin kuljettua
|
|
Lentoasemantietä hetken etelään ja sen yhdistyessä viime vuoden nahkaliljan
|
|
reittiin kääntyessään Ylästöntielle itään, nousi kävelyhenki taas
|
|
huomattavasti. Ylästöntieltä käännyttiin Silvolantielle, jota pitkin
|
|
käveltiin Silvolan tekojärven ohi Vantaanjoen rantaan, missä siltä
|
|
käännyttiin sivupolulle, ja joki ylitettiin Silvolantiellä olleesta sillasta
|
|
idempänä olevaa siltaa pitkin, josta käveltiin pitkäkosken
|
|
ulkoliikuntapaikalle, missä pidettiin tauko. Tauon aikana paikalle saapui
|
|
huoltojoukko viemään pois ylimääräistä varustusta, ja toivottamaan onnea
|
|
matkan viimeiselle neljännekselle, joka alkoi pian rusakoiden jatkettua
|
|
ulkoliikuntapaikalta etelään. Keskuspuiston ulkoliikuntareittejä käveltiin
|
|
aina Eläntarhaan asti, jona aikana ruskot pitivät yhden tauon.
|
|
Keskuspuistosta poistuttuaan pidettiin 85 kävellyn kilometrin jälkeen tauko
|
|
Micropolis"-skeittipuistossa, minkä jälkeen matka jatkui koiliseen
|
|
Itä"-Pasilan ja Kumpulan läpi, kunnes Annalassa istahdettiin hetkeksi
|
|
polunvarteen penkille. Viikinrannassa rusakot olivat jättäneet taakseen 90
|
|
kilometriä taivalta, ja näkyivät jo kartan viimeisellä lehdellä.
|
|
|
|
Viikinrannasta rusakot kääntyivät Viikin arboretumiin, joka oli tullut myös
|
|
aiemmista nahkaliljasuorituksista hyvin tutuksi. Arboretumissa pidettiin
|
|
tälläkinkertaa tauko, jonka aikana syötiin eväät loppuun ja vaihdetiin
|
|
varustusta viiemistä kertaa. Arboretumin jälkeen rusakot kävelivät
|
|
Länsi"-Herttoniemeä hipoen koiliseen , ja ylittivät Viikintien. Viikistä
|
|
matka jatkui Myllärinlaakson eteläisiä polkuja pitkin matkan viimeiselle
|
|
kahdeskymmenesosalleen, ja Ratasmyllyntien alituksen jälkeen
|
|
Myllääninpolulla istahdettiin taas hetkekesi. Myllypuron vesitornin jälkeen
|
|
pidettiin viimeinen tauko Myllypuron liikuntapuistossa, ja alitettuaan
|
|
Helsingin ensimmäisen kehätien rusakot jatkoivat Mustapuron viertä aina
|
|
Linnanpellonpuistoon asti, missä käännyttiin kohti loudetta. Käveltyään
|
|
linnanpellonpolkua pitkin Humikkalantien ali ja Mustikkamäen ohi sekä
|
|
kierrettyään Kontulan liikuntapuiston lounaiskulmaan alkoi loppusuora kohti
|
|
Mikaelinkirkkoa ja Emänänpolkuun liittyessään, kun kirkko tuli puiden takaa
|
|
esiin, oli rusakoiden matka päätöksessään.
|
|
|
|
Matkalla pidettin myös oheista taulukkoa, josta näkyy mihin aikaan
|
|
rusakot ovat saavuttaneet minkäkin pisteen matkallaan. Matkan aikana
|
|
pidetyssä taulukossa oli kuitenkin vain paikka-, matka- sekä aika"-sarakkeet,
|
|
käytetty aika sekä etapin aika on lasketty jälkeenpäin. Kokonaisuudessaan
|
|
rusakoilta meni suoritukseen siis 22 tuntia ja 48 minuuttia.
|
|
Viinikanmetsänpolulta Aviapolikseen ja Aviapoliksesta Klementintielle
|
|
käytettiin molempiin yhtä monta minuuttia, ja reitin pisin etappi oli
|
|
selvästi Tuusulan golfklubilta kannistoon, jonka ainaka pysähdyttiin
|
|
pitelemään sadetta ja käymään kaupassa.
|
|
|
|
\smallskip\noindent\includegraphics[width=\linewidth]{assets/nahkaliljaKuvaaja}\smallskip
|
|
|
|
Yllä olevaan kuvaajaan on laskettu rusakkojen nopeus kullakin etapilla.
|
|
Keskimääräinen vauhti matkan aikana oli noin 4,5 kilometriä tunnissa, ja
|
|
etappien keskivauhdit pysyivät Tuusulan golfklubin ja Kanniston välistä
|
|
etappia lukuunottamatta kolmen ja kuuden kilometrin tunnissa välillä.
|
|
Selvästi nopein ja ainoa kuuden kilometrin tuntinopeutta lähentelevä etappi
|
|
oli Haltiavuoren ja Maunulan puiston välinen pikataival.
|
|
|
|
Sääoloja matkan varrelle sattui monia. Syyskuun kuudennen ja seitsemännen
|
|
päivän välinen yö, jolloin matka aloitettiin, oli vuodenaikaan nähden
|
|
lämmin. Kuiva se ei kuitenkaan ollut ja, vaikka kävellessä ei
|
|
hikoilemaankaan joutunut, kasteli kostea ilma paidan lähes yhtä märäksi.
|
|
Ensimmäisten kilometrien aikana havaittiin myös, miten noin viiden metrin
|
|
laskun aikana ilma kylmeni huomattavasti, ja kun samaisesta kuopasta nousi,
|
|
lämpeni taas yhtä paljon. Aamuisten sateiden jälkeen taivaat kuitenkin
|
|
aukenivat, taaten kuivahkon loppumatkan rusakoille. Tarkistusmitatun hieman yli
|
|
101 kilometrin matkan rusakot taittoivat ilman suurempia murheita, ja molemmat
|
|
olivat ainakin osan matkaa mukana kahden viikon jälkeen järjestetyssä
|
|
harmaassa nahkaliljassa.
|
|
\end{multicols}
|
|
|
|
{\raggedleft Teksti: Ahti\par}
|