Mustan nahkaliljan raportti
This commit is contained in:
parent
1b77dc7530
commit
d46db3f4cb
2 changed files with 139 additions and 0 deletions
137
chapters/mustaLilja.tex
Normal file
137
chapters/mustaLilja.tex
Normal file
|
|
@ -0,0 +1,137 @@
|
|||
\section{Sata kilometriä Uuttamaata}
|
||||
|
||||
\begin{multicols}{2}
|
||||
\noindent Eräänä lauantai iltana 6.9. saapui Hyvinkäälle juna mukanaan kaksi
|
||||
rusakkoa, joilla oli seuraavan vuorokauden sisään kahdeksan ja yksi kolmasosa
|
||||
päivämatkaa käveltävänään. Päivämatkahan on vanha mittayksikkö, joka
|
||||
vastaa noin 12 kilometriä, eli rusakoilla oli käveltävänään noin sadan
|
||||
kilometrin edestä tietä. Aivan turhaanhan eivät rusakotkaan tuollaisia
|
||||
matkoja lähde kävelemään vaan kyseessä oli Musta nahkalilja. Nahkalilja on
|
||||
suorite, jossa pitää kävellä tietyn pituinen matka 24 tunnin sisällä.
|
||||
Mustaa liljaa edeltävät kolme helpompaa matkaa, 40, 50 ja 60 kilometriä, eli
|
||||
vihreä, punainen sekä harmaa lilja. Musta nahkalilja on kolmea muuta paljon
|
||||
vaikeampi, eikä ole niiden tavoin virallinen suorite. Liljaa suorittamassa oli
|
||||
näistä rusakoista vain toinen, sillä toinen sen oli jo kävellyt.
|
||||
|
||||
Rusakoiden matka alkoi iltaseitsemältä hyvinkään juna"-aseman ulkopuolelta,
|
||||
missä työmaan takiamatkaan sattui heti alussa ensimmäinen pineni kierto ja
|
||||
poikkeama reitiltä. Hyvinkäältä käveltiin Jokelantietä kohti etelää
|
||||
Haapasaarentiellä kääntymiseen asti. Haapasaarentin rusakot kävelivät
|
||||
alusta loppuun, ja sen lopussa Katilansuon välittömässä läheisyydessä
|
||||
rusakot pysähtyivät ensimmäiselle tauolleen kymmenen kävellyn kilometrin
|
||||
jälkeen. Haapasaarentien päässä saavuttiin Uudenkyläntielle, jota
|
||||
jatkettiin punaisen kuun johdattelemina etelään kohti Jokelaa. Jokelan
|
||||
keskustassa reitti palasi uudelleen Jokelantielle, Jota rusakot jatkoivat
|
||||
etelään, kunnes Laululaaksossa pidettiin toinen tauko kahdennenkymmenenennen
|
||||
kilometrin kohdalla. Pian laululaakson jälkeen rusakot olivat kävelleet pois
|
||||
ensimmäiseltä viidestä karttalehdestä.
|
||||
|
||||
Laululaaksosta jatkettiin pidemmälle etelään, kunnes neljäsosa matkasta
|
||||
tuli täyteen keskiyöllä Puolmatkassa. Jokelantietä pitkin käveltiin sen
|
||||
päättymiseen asti Tuusulanjärven pohjoispäähän, jonka itäpuolelle
|
||||
kierrettiin Vanhankyläntien, Rantakadun sekä Järvenpään rantapuiston
|
||||
kautta. Järven itäpuolella matka jatkui etelään, ja rantapuistosta
|
||||
siirryttiin Sibeliuksenväylälle, jonka varrella pidettiin Aholan
|
||||
bussipysäkillä tauko kolmenkymmenennen kilometrin kohdalla. Seuraavat viisi
|
||||
kilometriä käveltiin etelään Sibeliuksenväylää, kunnes Tuusulan
|
||||
golfklubin kohdalla pidettiin tauko, ja käännyttiin itään Tuusulantielle.
|
||||
Tuusulantietä pitkin kävellessä muuttuvat sääolot ajoivat rusakot
|
||||
pitelemään sadetta muutamaksi kymmeneksi minuutiksi Hirsitienmäen
|
||||
bussipysäkille. Sieltä matka jatkui Tuusulantietä Keravan keskustaan, missä
|
||||
pysähdyttiin Keravan 24h Prismaan ostamaan lisää evästä. Prismalta
|
||||
jatkettiin Saviontaivalta etelään pois toiselta karttalehdeltä.
|
||||
|
||||
Kannistossa pidettiin neljänkymmenen kävellyn jälkeen tauko saviontaipaleen
|
||||
varrella ollella penkillä. Saviontaivalta jatkettiin etelään niin kauan,
|
||||
kunnes käännyttiin Koivikontielle, joka pian muuttui Lehmustontieksi. Tiellä
|
||||
jatkettiin etelään, kunnes käännyttiin Naakkakujalle kohti Vierumäkeä.
|
||||
Naakkakujan päässä rusakot täyttivät vesipostista pullonsa ja
|
||||
kääntyivät ainoalle reitin osalle, johon ei karttaan ollut merkitty polkua
|
||||
eikä tietä. Tämä osio ei kuitenkaan ollut pitkä, ja vierumäen
|
||||
ulkoilureiteillä tuli täyteen 45 kilometria, jonka jälkeen pidettiin pian
|
||||
tauko. Matka jatkui Raition reittiä pitkin Pirunkorven läpi, ja liittyi
|
||||
Mätäkivennummella vanhaan Tuusulantiehen. Tuusulanväylän ylitettyään
|
||||
olivat rusakot pian kävelleet matkasta puolet, jolloin pidettiin
|
||||
varusteidenvaihtotauko. Tämän jälkeen reitti jatkui Maisalantielle, jota
|
||||
käveltiin luoteeseen Myllykyläntielle, jota jatkettiin kohti etelää ja
|
||||
Helsinki"-Vantaan lentoasemaa.
|
||||
|
||||
Nousevan auringon mukana olivat rusakot kävelleet Myllykylän keskustassa 55
|
||||
kilometriä aikarajan puolivälin mentyä juuri ohi. Myllykyläntien
|
||||
päättyessä käännyttiin Katriinantielle, jota käveltiin etelään
|
||||
nousevien ja laskevien lentokentältä nousevia ja sinne laskeutuvia koneita
|
||||
ihmetellessä kuudenteenkymmeneneteen käveltyyn kilometriin asti, jota hieman
|
||||
ennen pidettiin tauko DHL"-etelän linja"-autopysäkillä. Katriinantieltä
|
||||
rusakot kuitenkin kääntyivät lentokentän luonaskulmassa Tikkurilantielle,
|
||||
jonka jälkeen he ollivat pian kävelleet kartan kolmannen lehden piirin
|
||||
ulkopuolelle.
|
||||
|
||||
Kartan neljänennen lehden ensimmäiset kilometrit käveltiin Aviapoliksessa
|
||||
länteen Tikkurilantietä pitkin. Tässä vaiheessa vaihteleva ilmanalala teki
|
||||
taas tuttavuutta rusakkojen kanssa ja pakkauksista jouduttiin kaivamaan
|
||||
päälle sadeviitat. Aviapoliksen toistuva masiema sekä sade olivat omiaan
|
||||
kävelyhengen laskemiseen, ja päädyttyään Tasatielle käveltyään
|
||||
Rällssitien koko pituuden etelään pidettiin keräilytauko sillan alla sateen
|
||||
hellittämisestä huolimatta. Tästä kuitenkin jatkettiin, ja reitin kuljettua
|
||||
Lentoasemantietä hetken etelään ja sen yhdistyessä viime vuoden nahkaliljan
|
||||
reittiin kääntyessään Ylästöntielle itään, nousi kävelyhenki taas
|
||||
huomattavasti. Ylästöntieltä käännyttiin Silvolantielle, jota pitkin
|
||||
käveltiin Silvolan tekojärven ohi Vantaanjoen rantaan, missä siltä
|
||||
käännyttiin sivupolulle, ja joki ylitettiin Silvolantiellä olleesta sillasta
|
||||
idempänä olevaa siltaa pitkin, josta käveltiin pitkäkosken
|
||||
ulkoliikuntapaikalle, missä pidettiin tauko. Tauon aikana paikalle saapui
|
||||
huoltojoukko viemään pois ylimääräistä varustusta, ja toivottamaan onnea
|
||||
matkan viimeiselle neljännekselle, joka alkoi pian rusakoiden jatkettua
|
||||
ulkoliikuntapaikalta etelään. Keskuspuiston ulkoliikuntareittejä käveltiin
|
||||
aina Eläntarhaan asti, jona aikana ruskot pitivät yhden tauon.
|
||||
Keskuspuistosta poistuttuaan pidettiin 85 kävellyn kilometrin jälkeen tauko
|
||||
Micropolis"-skeittipuistossa, minkä jälkeen matka jatkui koiliseen
|
||||
Itä"-Pasilan ja Kumpulan läpi, kunnes Annalassa istahdettiin hetkeksi
|
||||
polunvarteen penkille. Viikinrannassa rusakot olivat jättäneet taakseen 90
|
||||
kilometriä taivalta, ja näkyivät jo kartan viimeisellä lehdellä.
|
||||
|
||||
Viikinrannasta rusakot kääntyivät Viikin arboretumiin, joka oli tullut myös
|
||||
aiemmista nahkaliljasuorituksista hyvin tutuksi. Arboretumissa pidettiin
|
||||
tälläkinkertaa tauko, jonka aikana syötiin eväät loppuun ja vaihdetiin
|
||||
varustusta viiemistä kertaa. Arboretumin jälkeen rusakot kävelivät
|
||||
Länsi"-Herttoniemeä hipoen koiliseen , ja ylittivät Viikintien. Viikistä
|
||||
matka jatkui Myllärinlaakson eteläisiä polkuja pitkin matkan viimeiselle
|
||||
kahdeskymmenesosalleen, ja Ratasmyllyntien alituksen jälkeen
|
||||
Myllääninpolulla istahdettiin taas hetkekesi. Myllypuron vesitornin jälkeen
|
||||
pidettiin viimeinen tauko Myllypuron liikuntapuistossa, ja alitettuaan
|
||||
Helsingin ensimmäisen kehätien rusakot jatkoivat Mustapuron viertä aina
|
||||
Linnanpellonpuistoon asti, missä käännyttiin kohti loudetta. Käveltyään
|
||||
linnanpellonpolkua pitkin Humikkalantien ali ja Mustikkamäen ohi sekä
|
||||
kierrettyään Kontulan liikuntapuiston lounaiskulmaan alkoi loppusuora kohti
|
||||
Mikaelinkirkkoa ja Emänänpolkuun liittyessään, kun kirkko tuli puiden takaa
|
||||
esiin, oli rusakoiden matka päätöksessään.
|
||||
|
||||
Matkalla pidettin myös yllä olevaa taulukkoa, josta näkyy mihin aikaan
|
||||
rusakot ovat saavuttaneet minkäkin pisteen matkallaan. Matkan aikana
|
||||
pidetyssä taulukossa oli kuitenkin vain paikka-, matka- sekä aika"-sarakkeet,
|
||||
käytetty aika sekä etapin aika on lasketty jälkeenpäin. Kokonaisuudessaan
|
||||
rusakoilta meni suoritukseen siis 22 tuntia ja 48 minuuttia.
|
||||
Viinikanmetsänpolulta Aviapolikseen ja Aviapoliksesta Klementintielle
|
||||
käytettiin molempiin yhtä monta minuuttia, ja reitin pisin etappi oli
|
||||
selvästi Tuusulan golfklubilta kannistoon, jonka ainaka pysähdyttiin
|
||||
pitelemään sadetta ja käymään kaupassa.
|
||||
|
||||
Yllä olevaan kuvaajaan on laskettu rusakkojen nopeus kullakin etapilla.
|
||||
Keskimääräinen vauhti matkan aikana oli noin 4,5 kilometriä tunnissa, ja
|
||||
etappien keskivauhdit pysyivät Tuusulan golfklubin ja Kanniston välistä
|
||||
etappia lukuunottamatta kolmen ja kuuden kilometrin tunnissa välillä.
|
||||
Selvästi nopein ja ainoa kuuden kilometrin tuntinopeutta lähentelevä etappi
|
||||
oli Haltiavuoren ja Maunulan puiston välinen pikataival.
|
||||
|
||||
Sääoloja matkan varrelle sattui monia. Syyskuun kuudennen ja seitsemännen
|
||||
päivän välinen yö, jolloin matka aloitettiin, oli vuodenaikaan nähden
|
||||
lämmin. Kuiva se ei kuitenkaan ollut ja, vaikka kävellessä ei
|
||||
hikoilemaankaan joutunut, kasteli kostea ilma paidan lähes yhtä märäksi.
|
||||
Ensimmäisten kilometrien aikana havaittiin myös, miten noin viiden metrin
|
||||
laskun aikana ilma kylmeni huomattavasti, ja kun samaisesta kuopasta nousi,
|
||||
lämpeni taas yhtä paljon. Aamuisten sateiden jälkeen taivaat kuitenkin
|
||||
aukenivat, taaten kuivahkon loppumatkan rusakoille. Tarkistusmitatun hieman yli
|
||||
101 kilometrin matkan rusakot taittoivat ilman suurempia murheita, ja molemmat
|
||||
olivat ainakin osan matkaa mukana kahden viikon jälkeen järjestetyssä
|
||||
harmaassa nahkaliljassa.
|
||||
\end{multicols}
|
||||
|
|
@ -311,6 +311,8 @@ Väinö
|
|||
|
||||
% \include{chapters/morse.tex}
|
||||
|
||||
\include{chapters/mustaLilja.tex}
|
||||
|
||||
%TIP COLUMNS
|
||||
|
||||
%COMPETITIONS
|
||||
|
|
|
|||
Loading…
Add table
Reference in a new issue