This commit is contained in:
suomja1 2025-11-21 09:19:00 +02:00
parent c43e1c04fa
commit 49d38af57c
2 changed files with 52 additions and 2 deletions

View file

@ -12,6 +12,12 @@ Tanguy}{%
Elias ja Janne}{%
Kuten monen muunkin tapahtuman \emph{Piisaminhäntä}"-melonnan lähtö oli Rautatentorin ''Kompassiaukiolta'', jonne rusakot kokoontuivat aikaisin maanantaiaamuna. Junamatkalla Lahteen ehdittiin tutustua merikarttoihin ja melonnan suunniteltuun reittiin. Myös säätiedotusta seurattiin aktiivisesti. Lahdessa lyhyt kävely rautatieasemalta satamaa kohti kulki ohi lukuisten ''erikoisliikkeiden'', jotka huvittivat osallistujia. Kävellessä melonnanjohtajalle syntyi pieni epävarmuus siitä, minne Lahdessa vuokrakajakit toimitettaisiin: Vuokrasopimukseen oli merkitty Teivaan satama, jonka käyntiosoitteen Google Maps sijoitti Hollolan puolelle.
\begin{figure*}[p]
\thisfloatpagestyle{empty}
\vspace*{-1.5cm}
\makebox[\linewidth]{\includegraphics[width=\paperwidth]{assets/piisaminhanta1}}
\end{figure*}
Kajakit saapuivat kuitenkin oletettuun paikkaan ja ryhmäkuvan, kajakkien kuormaamisen ja ensimmäisen etapin läpikäynnin jälkeen päästiin viimein vesille. Tiistaiksi oli ennustettu vedenpaisumusta, joten ensimmäisenä päivänä päätettiin tehdä pidempi etappi. Osa osallistujista puki päälleen sadevarusteet tihkun vuoksi, mikä osoittautui virheeksi: meloessa tuli todella lämmin.
Lokikirjamerkinnän mukaan liikkeelle lähdettiin kello 11.04 kohtalaiseen etelätuuleen eli myötätuuleen. Keli oli pilvinen. Ankkurin edustan karit kierrettiin mantereen puolelta jättäen länsimerkin länsipuolella kulkeva veneväylä vapaaksi -- vaikkakaan muita vesilläliikkujia ei vielä maanantaiaamuna oltukaan havaittu.
@ -28,6 +34,12 @@ Tuuli oli tyyntynyt kohtalaiseksi, kun Selkäsaarelta suunnattiin kohti Enonsaar
Järvi muuttui vähän jokimaiseksi melojien lähestyessä Siikasalmea. Perämoottorilla varustettu kumivene ohitti melontaosaston Vesikiven kohdilla ja oletettavasti sama vene tuli myöhemmin heitä vastaan Oinassaaren tuntumassa. Komonselälle käännyttäessä aallokko oli jo olematon.
\begin{figure*}[p]
\thisfloatpagestyle{empty}
\vspace*{-1.5cm}
\makebox[\linewidth]{\includegraphics[width=\paperwidth]{assets/piisaminhanta2}}
\end{figure*}
Rekolanpohjan tuntumassa osasto päätti pitää lyhyen huoltoauton Suomen Meripelastusseura Lahden Järvipelastajien Komo"-laiturilla. Osa pysyi kajakeissaan, kun muut nousivat rantaan varsin huonokuntoiselle laiturille ja muiden muassa maistelivat erinomaiselta maistuvaa suodatettua järven pintavettä. Taukoillessa arvottiin myös tulevan yön leiripaikkaa, koska sen perusteella reitti määräytyisi Hännyssaaren länsi- tai itäpuolelta. Vaihtoehtoja olivat Hännyssaaren telttailualue ja keittokatos tai Varjansaaren laavu. Melojat päätyivät jälkimmäiseen vaihtoehtoon.
Pian liikkeelle lähtemisen jälkeen aurinko tuli pilvien takaa esiin ja kajakkikunta pysähtyi ihastelemaan Salmenkallion pystysuoria kallioseinämiä iltapäiväauringossa. Vaikka kello oli jo 17.15, aurinko lämmitti ja melojat pysähtyivätkin pian toiselle tauolle pienen Koirasaaren puuston varjoon tutkimaan merikarttaa. Edessä oli Kajaanselkä, joka päätettiin ylittää sen itälaitaa pitkin. Horisontissa siinsivät korkeat rakennukset ja toinen Salpausselkä. Myös paikalliset olivat havahtuneet lämmenneeseen ilmaan ja Kultakallionkärjen kallioille oli ilmestynyt auringonottaja.
@ -58,8 +70,45 @@ Satamassa kajakit vedettiin maihin. Kajakkikunta päätti odottaa sateen ja tuul
Satamassa kajakkikunta ilahtui rauhoittuneesta merenkäynnistä ja lähti kohti edessä siintävää Pernasaarta. Pohjoistuuli oli tyyntynyt kohtalaiseksi ja oli enää heikkoa kajakkikunnan saapuessa kotalaavulle. Sopivaa rantautumispaikkaa etsiessä kävi ilmi, että harmaalokki poikasineen tähysti saaren kummelin päällä. Kummelin takana ranta oli hyvin kallioista, joten melojat rantautuivat luonnonhiekkarannalle saaren kaakkoiskärkeen. Lokikirjamerkinnän mukaan kello oli 17.45.
Osa melojista siirtyi pystyttämään majoitteitaan, osa kävi uimassa ja osa keräsi mustikoita. Päivälliseksi nautittiin erilaisia grillisalaatteja ja tietenkin nuotiolla paistettuja grillimakkaroita. Joidenkin mielestä makkarat olivat kuitenkin väärältä valmistajalta, mikä lannisti tunnelmaa vain vähäsen, koska ''vedenpaisumuksesta'' oltiin selvitty.}{%
Osa melojista siirtyi pystyttämään majoitteitaan, osa kävi uimassa ja osa keräsi mustikoita. Päivälliseksi nautittiin erilaisia grillisalaatteja ja tietenkin nuotiolla paistettuja grillimakkaroita. Joidenkin mielestä makkarat olivat kuitenkin väärältä valmistajalta, mikä lannisti tunnelmaa vain vähäsen, koska ''vedenpaisumuksesta'' oltiin selvitty.
Vielä ennen nukkumaanmenoa sovittiin aikaisemmasta lähdöstä aamulla, koska päivästä tulisi toinen yli kahdenkymmenen kilometrin melonta.}{%
Ilmatieteen laitoksen Sopenkorven (Lahti) havaintoasemalla merkittiin melontapäivän sääksi kohtalaista vesisadetta, 13--15~°C lämmintä, ilman suhteellinen kosteus oli 81--95~\%, pilvisyys melkein pilvisestä pilviseen, näkyvyys 12--50~km ja sadekertymä 3~mm. Pulkkilanharjun (Asikkala) havaintoasemalla merkittiin melontapäivän sääksi taas 13--16~°C lämmintä, ilman suhteellinen kosteus oli 80--100~\% ja luoteistuulta 4--10~m/s (puuskissa 5--12~m/s).}
\loki{3}{%
Pernasaari (Asikkala) -- Virtosaari (Asikkala), 20~km}{%
Elias}{%
Toivo}{%
Elias ja Janne}{%
Aamuaurinko paistoi liki pilvettömältä taivaalta melojien herätessä keskiviikkoaamuun. Kummelin läheisyydessä viihtyneet lokit olivat pitäneet huolen siitä, että ainakaan allekirjoittanut ei ollut saanut nukuttua kovinkaan monta tuntia. Raikas tuulahdus järveltä virkisti mieltä kummasti ennen kuin aamukahvi alkoi vaikuttamaan.
\begin{figure*}[p]
\thisfloatpagestyle{empty}
\vspace*{-1.5cm}
\makebox[\linewidth]{\includegraphics[width=\paperwidth]{assets/piisaminhanta3}}
\end{figure*}
Aurinkorasvan laittamisen jälkeen Pernasaari jäi taakse ja melojat suuntasivat kokkansa kohti pohjoista. Lokikirjamerkinnän mukaan kello oli 8.35 ja päivän tavoitteena oli Virtosaaren sauna. Asikkalanselän yli puhaltava tuuli nostatti hyvän aallokon retkueen suunnatessa kohti Valkeakallion loistoa, jonka luona pysähdyttiin hetkeksi valmistautuen selän ylitykseen. Järvi rauhoittui kuitenkin juuri sopivasti ja kajakit kulkivat kevyesti. Lyhyt pysähdys pidettiin Kaitasaarten välissä evästauon ja huoltotoimenpiteiden merkeissä, minkä jälkeen kurssi otettiin kohti pohjoista; melojat lipuivat siististi veneväylän oikeassa reunassa.
Lempaanpohjan tienoilla kellui lokikirjamerkinnän mukaan ''iso botski'', luultavimmin kalastusalus. Lounastauko päätettiin pitää Herrainpöydän kummelin lähettyvillä, jonne maastokarttaan oli merkitty muistomerkki. Lounas maistui mainiosti, vaikka perunamuusi jäikin vähän sementtiseksi. Samalla Mikko ja Toivo kuivattelivat takamuksiaan. Herrainpöytä tarjosi jälkiruoaksi mustikoita, mutta karttaan merkittyä muistomerkkiä ei etsinnöistä huolimatta löydetty. (Toim. huom. Muistomerkki löytyy Maastotietokannasta ja se on ollut peruskartalla ainakin vuodesta 1994. Muita tietoja merkistä ei ollut helposti saatavilla.) Ohi lipuvat purjeveneet näyttivät majesteettisilta.
Seuraavaksi vuorossa oli Kalkkisten kanava. Kanavansuu jäi vähän Kaunisniemen piiloon, mutta päättäväisesti jatkamalla kartan osoittamaan suuntaan se viimein löytyi. Sulutus ei kanavassa sujunut aivan yhtä hyvin kuin Vääksyssä. Ensinnäkin sulussa oli paljon enemmän muita veneitä samaan aikaan eikä ensikertalaisina kajakkikunnalla ollut varmaa tietoa siitä, missä kohtaa kanavassa ja sulussa tulisi odottaa. Virtaus kanavassa ennen sulkua oli voimakas.
Noin tunti myöhemmin (kello 14.15) kanavasta oltiin päästy läpi ja pidettiin lyhyt huoltotauko Iitulansaarten suojassa. Seuraavat pysähdykset olivat Ristikallion ja Peltoniemen tienoilla ennen kuin melottiin hienon Kalkkisten sillan ali. (Toim. huom. sillan alla näkyneet rakenteet ovat jäänteitä päättyneistä teistä, joita ennen yhdisti lossiyhteys.)
Kajakkikunta katsoi että ruokatäydennykselle Kalkkisissa ei ollut tarvetta. Maisema muuttui jälleen vuonomaiseksi ja lokikirjaan merkittiin ''hienoja näkymiä ennen saunaa''. Samalla ihmeteltiin karttaan merkittyä Kymijokea kummastellen, onko tuo vain samanniminen vesistö vai meneekö Kymijoki todella tästä. (Toim. huom. teknisesti Kymijoen katsotaan alkavan jo Asikkalanselältä ja kulkevan Kalkkistenkosken läpi vuonomaisen lahden läpi Ruotsalaiseen.)
Sillan jälkeen veneliikennettä alkoi esiintyä yhä enemmän ja melojat pääsivät toistuvasti kohtaamaan vastaan tulleiden veneiden aallot ennen Virtosaaren laituriin pääsyä. Lokikirjamerkinnän mukaan kello oli 15.44. Laiturissa olleen 1970"-luvulla valmistetun norjalaisen moottoriveneen kuljettaja vinkkasi kajakkien kiinnittämisestä laituriin veneväylän vastakkaiselle puolelle. Kajakkikunta kuitenkin päätyi tyhjentämään kajakit varusteista ja kantamaan ne maalle -- mikä osoittautui erittäin hyväksi ratkaisuksi, koska saari oli ilmeisen suosittu, veneiden vaihtuvuus laiturissa oli suurta ja erityisesti saaren saunassa kävi paljon porukkaa.
Samaisen veneen kuljettaja osasi myös vinkata oivasta leiripaikasta Hankosaaressa: ''laguunista'', jonne ei tuule koskaan. Ikävämpänä uutisena hän kertoi, että leiripaikan kohtalo on vielä auki, koska Metsähallitus saattaa luopua sen ylläpidosta. Tällä mainospuheella kajakkikunta päätti suunnata sinne seuraavan päivänä.
Päijänteen virkistysalueyhdistyksen ylläpitämä sauna ja keittokatos tarjosivat hulppeat leiripuitteet kajakkikunnalle. Pitkän päivän päätteeksi myös reippaat melojat pääsivät saunan löylyihin majoitteidensa pystyttämisen jälkeen. Majoitteiden ulkotelttoihin kertyi hurja määrä kärpäsiä. Yksi majoite pystytettiin vanhojen perustusten päälle, mitä jotkut osallistujista piti aavistuksen arveluttavana.
Ainakin allekirjoittaneella uni maistui hyvin edellisen huonommin nukutun yön, pitkän melonnan ja saunan jälkeen; allekirjoittaneen valot sammuivat kello 21.04.}{%
Ilmatieteen laitoksen Asemantauksen (Heinola) havaintoasemalla merkittiin melontapäivän sääksi 13--20~°C lämmintä, ilman suhteellinen kosteus oli 48--71~\%, pilvisyys selkeästä melkein pilviseen, näkyvyys 25--49~km ja sadekertymä 0~mm. Pulkkilanharjun (Asikkala) havaintoasemalla merkittiin melontapäivän sääksi taas 13--19~°C lämmintä, ilman suhteellinen kosteus oli 55--80~\% ja pohjoistuulta 2--5~m/s (puuskissa 3--7~m/s).}
\end{multicols}
{\raggedleft Teksti: Janne\par}
{\raggedleft Kartat: Traficom\\ Kuvat: ?\\ Teksti: Janne\par}

View file

@ -184,6 +184,7 @@
\renewcommand{\theHsection}{\thepart.section.\thesection}
\urlstyle{same}
\usepackage{floatpag}
\newcommand{\loki}[7]{\noindent \textbf{Päivä #1}
\noindent Reitti: #2