maentyniemen-sanomat/mäntyniemen-sanomat.tex

223 lines
8.6 KiB
TeX

\documentclass[finnish,a4paper]{article}
\usepackage[left=1.5cm,right=1.5cm,top=1.5cm,bottom=2cm]{geometry}
\usepackage{multicol}
\usepackage{graphicx}
\usepackage{fontspec}
\usepackage{setspace}
\usepackage{lipsum}
\usepackage[unboxed]{cwpuzzle}
\usepackage{titlesec}
%Fix hyphenation
\usepackage[finnish]{babel}
% \titlespacing{\section}{12pc}{0.16cm}{0pc}
\titleformat
{\section} % command
[display] % shape
{\bfseries\large\itshape} % format
{\thesection} % label
{0cm} % sep
{
\rule{0.3\textwidth}{1.0pt}
\vspace{0.16cm}
\centering
} % before-code
[
\vspace{-0.32cm}%
\rule{0.3\textwidth}{0.5pt}
] % after-code
\date{\today}
% \newfontfamily{\differenttt}{Climate Crisis 2010}
% \DeclareTextFontCommand{\textdifferenttt}{\differenttt}
\newcommand{\dit}{\raisebox{0.47ex}{.}}
\newcommand{\dah}{\raisebox{-0.0ex}{\textbf{-}}}
\newcommand{\daaah}[1]{\raisebox{0.64ex}{\rule{#1}{2pt}}}
\usepackage{listings}
\newcommand{\morse}[1]{\
\lstset{
basicstyle=\Large,
literate={A}{\dit\dah}3{B}{\dah\dit\dit\dit}3{C}{\dah\dit\dah\dit}4
{D}{\dah\dit\dit}3{E}{\dit}2{F}{\dit\dit\dah\dit}3
{G}{\dah\dah\dit}4{H}{\dit\dit\dit\dit}3{I}{\dit\dit}2
{J}{\dit\dah\dah\dah}4{K}{\dah\dit\dah}3{L}{\dit\dah\dit\dit}3
{M}{\dah\dah}3{N}{\dah\dit}2{O}{\dah\dah\dah}4
{P}{\dit\dah\dah\dit}4{Q}{\dah\dah\dit\dah}4{R}{\dit\dah\dit}3
{S}{\dit\dit\dit}3{T}{\dah}2{U}{\dit\dit\dah}3
{V}{\dit\dit\dit\dah}3{W}{\dit\dah\dah}4{X}{\dah\dit\dit\dah}3
{Y}{\dah\dit\dah\dah}4{Z}{\dah\dah\dit\dit}3{Å}{\dit\dah\dah\dit\dah}5
{Ä}{\dit\dah\dit\dah}4{Ö}{\dah\dah\dah\dit}4{0}{\dah\dah\dah\dah\dah}5
{1}{\dit\dah\dah\dah\dah}5{2}{\dit\dit\dah\dah\dah}5{3}{\dit\dit\dit\dah\dah}5
{4}{\dit\dit\dit\dit\dah}4{5}{\dit\dit\dit\dit\dit}4{6}{\dah\dit\dit\dit\dit}4
{7}{\dah\dah\dit\dit\dit}5{8}{\dah\dah\dah\dit\dit}5{9}{\dah\dah\dah\dah\dit}5
{?}{\dit\dit\dah\dah\dit\dit}5{/}{\dah\dit\dit\dah\dit}5{=}{\dah\dit\dit\dit\dah}4
{:}{\dah\dah\dah\dit\dit\dit}5{,}{\dah\dah\dit\dit\dah\dah}5{.}{\dit\dah\dit\dah\dit\dah}5
{_}{ }3
% {}{}4{}{}4{}{}4
}
\lstinline{#1}
}
\newcommand{\morseprosign}[1]{\
\lstset{
basicstyle=\Large,
literate={A}{\dit\dah}1{B}{\dah\dit\dit\dit}1{C}{\dah\dit\dah\dit}1
{D}{\dah\dit\dit}1{E}{\dit}1{F}{\dit\dit\dah\dit}1
{G}{\dah\dah\dit}1{H}{\dit\dit\dit\dit}1{I}{\dit\dit}1
{J}{\dit\dah\dah\dah}1{K}{\dah\dit\dah}1{L}{\dit\dah\dit\dit}1
{M}{\dah\dah}1{N}{\dah\dit}1{O}{\dah\dah\dah}1
{P}{\dit\dah\dah\dit}1{Q}{\dah\dah\dit\dah}1{R}{\dit\dah\dit}1
{S}{\dit\dit\dit}1{T}{\dah}1{U}{\dit\dit\dah}1
{V}{\dit\dit\dit\dah}1{W}{\dit\dah\dah}1{X}{\dah\dit\dit\dah}1
{Y}{\dah\dit\dah\dah}1{Z}{\dah\dah\dit\dit}1{Å}{\dit\dah\dah\dit\dah}1
{Ä}{\dit\dah\dit\dah}1{Ö}{\dah\dah\dah\dit}1{0}{\dah\dah\dah\dah\dah}1
{1}{\dit\dah\dah\dah\dah}1{2}{\dit\dit\dah\dah\dah}1{3}{\dit\dit\dit\dah\dah}1
{4}{\dit\dit\dit\dit\dah}1{5}{\dit\dit\dit\dit\dit}1{6}{\dah\dit\dit\dit\dit}1
{7}{\dah\dah\dit\dit\dit}1{8}{\dah\dah\dah\dit\dit}1{9}{\dah\dah\dah\dah\dit}1
{?}{\dit\dit\dah\dah\dit\dit}1{/}{\dah\dit\dit\dah\dit}1{=}{\dah\dah\dah\dit\dit\dit}1
{:}{\dah\dah\dah\dit\dit\dit}1{,}{\dah\dah\dit\dit\dah\dah}1{.}{\dit\dah\dit\dah\dit\dah}1
% {}{}4{}{}4{}{}4
}
\lstinline{#1}
}
\begin{document}
{\centering
\includegraphics[width=0.1\textwidth]{assets/jellona.jpg} \\
\vspace{0.32cm}
\includegraphics[width=0.8\textwidth]{assets/Mäntyniemen_Sanomat_wordmark.png} \\
}
\noindent\makebox[\linewidth]{\rule{\paperwidth}{0.4pt}}
\begin{multicols}{3}
\centering
Vartiosaari, Helsinki
2.5.2025
2 sivua
\end{multicols}
\vspace{-0.20cm}
\noindent\makebox[\linewidth]{\rule{\paperwidth}{0.4pt}}
\begin{multicols}{3}
% \section*{Tieteellinen kaaos: Aleksandrian kirjaston poltto, Baabelin tornin tuhoaminen vai mitä hittoa tapahtuu?}
\section*{Tieteellinen kaaos}
Toimittajamme ovat saaneet uskottavia raportteja siitä, että monet maamme -- ja mahdollisesti koko maailman -- huippututkijat ovat alkaneet vahingossa sekoittaa tieteenalojaan.
Esimerkiksi yksi nimettömän laborantin vinkki kertoo, kuinka loistava geologi Kivijärveltä professori Kallio on siirtynyt erinomaisten artikkelien kirjoittamisesta Tšernozemista turhaan höpöttelyyn peruskoulun matematiikasta. Kolarilainen professori Varovainen ei enää muista mitään siitä, mikä on ollut hänen alansa viimeiset 30 vuotta -- Moottoriajoneuvojen turvallisuustestit, eikä Luumäellä asuva anatomi Humerus osaa edes nimetä kaikkia ihmisen käsivarren luita - kuinka vaikeaa se voi olla?
Vaikka nämä muutamat esimerkit saattavat tuntua hassuilta, tämä ilmiö voi aiheuttaa suuria ongelmia, jos se leviää useampiin tutkijoihin ja useammille aloille.
% \vspace{0.32cm}
% Mäntyniemen Sanomien tiimi haluaisi, että ideoisitte katastrofiskenaarioita: mitä voi tapahtua, kun tieteellinen tieto katoaa. Bonuspisteitä luovuudesta, dramaattisuudesta ja erityisesti siitä, että saat meidät nauramaan.
% \vspace*{\fill}
% \columnbreak
\section*{Salaperäinen viesti}
\vspace{0.16cm}
% \noindent\daaah{4cm}\\
\noindent\morse{CQ_CQ}\\
\noindent\morse{CQ_DE}\\
\noindent\morse{JANNE}\\
\noindent\morse{SVP_MINÄ}\\
\noindent\morse{TARVITSEN}\\
\noindent\morse{APUNNE}\\
\noindent\morse{KEITIÖSSÄ}\\
\noindent\morse{MITÄ}\\
\noindent\morse{REAKTIO}\\
\noindent\morse{RUSKISTAA}\\
\noindent\morse{RUOAN_JA}\\
\noindent\morse{TEKEE}\\
\noindent\morse{SIITÄ}\\
\noindent\morse{MAUK}\\
\noindent\morse{KAAMPAA}\\
\noindent\morse{PAIS}\\
\noindent\morse{TAESSA?}\\
\noindent\morse{TULKAA}\\
\noindent\morse{KERTOMAAN}\\
\noindent\morse{MINULLE}\\
\noindent\morse{AR}\\
% \vspace*{\fill}
% \columnbreak
\section*{Ristisana}
% \PuzzleSolution
\begin{Puzzle}{8}{13}
|{} |{} |{} |{} |{} |{} |[3]G |{}|.
|{} |{} |[1]K |E |[5]M |I |A |{}|.
|{} |{} |{} |{} |E |{} |G |{}|.
|{} |{} |{} |{} |T |{} |A |{}|.
|[2,4]P|A |S |T |E |U |R |{}|.
|Y |{} |{} |{} |O |{} |I |{}|.
|T |{} |{} |{} |R |{} |N |{}|.
|H |{} |{} |{} |O |{} |{} |[7]T|.
|A |{} |{} |{} |L |{} |{} |H |.
|G |{} |{} |[6]V|O |L |T |A |.
|O |{} |{} |{} |G |{} |{} |L |.
|A |{} |{} |{} |I |{} |{} |E |.
|S |{} |{} |{} |{} |{} |{} |S |.
\end{Puzzle}
\vspace{0.32cm}
\begin{PuzzleClues}{\noindent\textbf{Vaaka\\}}
\Clue{1}{KEMIA}{Aineen koostumusta, ominaisuuksia ja muuttumista tutkiva tiede.}
\Clue{4}{PASTEUR}{Ranskalainen mikrobiologi ja kemisti, joka kehitti ensimmäisen rokotteen vesikauhuun.}
\Clue{6}{VOLTA}{Italialainen fyysikko, joka kehitti ensimmäisen pariston.}
\end{PuzzleClues}
\begin{PuzzleClues}{\noindent\textbf{Pysty\\}}
\Clue{2}{PYTHAGORAS}{Antiikin kreikkalainen filosofi, jolla nimella on yksi kaikkein tunnetuimmista matemaattinen teoreema.}
\Clue{3}{GAGARIN}{Maailman ensimmäinen avaruuslentäjä.}
\Clue{5}{METEOROLOGI}{Tutkii ilmakehää ja sen käyttäytymistä.}
\Clue{7}{THALES}{Häntä pidetään usein ensimmäisenä tieteilijänä.}
\end{PuzzleClues}
\section*{Lorem ipsum}
\lipsum
% \columnbreak
\section*{Pulmanurkka}
\noindent\textit{Mäntyniemen Sanomien puuhatoimitus on jälleen pistänyt parastaan -- ja keksinyt monenlaisia aivopähkinöitä lukijoidensa ajanvietteeksi. Osaatko sinä ratkaista seuraavat ajatuspelit?}
\textbf{Eläintarhassa.} Kävin kerran eläintarhassa ja näin kameleja ja emuja. Näin yhteensä 35 päätä ja 94 jalkaa. Montako kamelia ja montako emua siis näin?
\textbf{Arkkitehti.} Miten voi rakentaa talon, jonka jokaisessa neljässä seinässä on ikkuna, mutta kaikista ikkunoista näkee etelään?
\textbf{Omenoita -- nams!} Jos viisi poimijaa poimii viisi omenaa viidessä sekunnissa, montako poimijaa tarvitaan poimimaan 60 omenaa minuutissa?
\textbf{Paljon onnea vaan.} Syntymäpäivilläni on aina ollut kakku, jossa on oikea määrä kynttilöitä. Olen puhaltanut sammuksiin 210 kynttilää. Kuinka vanha olen?
\textbf{Tyttö ja tyttö.} Herra ja rouva Virtasella on kaksi lasta. He paljastavat, että ainakin toinen heidän lapsistaan on tyttö. Oletetaan, että tytöt ja pojat ovat yhtä todennäköisiä. Miten todennäköisesti toinenkin lapsi on tyttö?
\textbf{Täydellistä.} Täydellinen luku on kaikkien tekijöidensä summa, kun 1 lasketaan mukaan mutta lukua itseään ei. Ensimmäinen täydellinen luku on 6: Se on jaollinen 3:lla, 2:lla ja 1:llä ja samalla se on 3:n, 2:n ja 1:n summa (3 + 2 + 1 = 6). Toistaiseksi on löydetty 52 täydellistä lukua (lokakuu 2024). Keksitkö, mikä on toinen täydellinen luku?
\textbf{Vesivirta.} Miksi vesivirta muttuu ohuemmaksi valuessaan hanasta alaspäin?
\section*{Numerossa käytettyjä lähteitä}
scoutwiki.org, wikipedia.org, \textit{The Big Book of Brain Games}
\end{multicols}
\end{document}